Bilsladdning i slasken

Yes va grymt de va idag! Brorsan kom me bilen och hämta upp mig hos mamma och så säger han: "Nu ska du få köra."
Nu..!?
Fan här är ju en riktig väg, plus att de skulle innebära att ja måste backa bilen! Men, måste ju ta chansen när den kommer så ja hoppa in bakom ratten och kände mig hyfsat vilsen.
"Håll ner kopplingen"
säger han.
"Vilken är de då..?" frågar ja.
Han log och skakade på huvudet, och ja insåg att ja kanske inte är den här naturbegåvade rookien ja hoppades att ja skulle va, med händerna väl på ratten..
Efter många om och men, nära att göra klassikern att backa in i brevlådan lyckades ja till sist vända på bilen så ja kunde köra iväg på vägen. Gick ju faktiskt frammåt trots allt.. Stannade dock i korsningen ut mot civilisationen, kändes väl inte tryckt nog för honom att låta mig köra där..^^

Men. Han körde till nån dold parkering mitt i smeten men ändå utanför trafiken i stan. Hela parkeringen va full med slask och han sladdade fram och tillbaka lite för att bedömma om de gick att köra. Jajemen de skulle gå bra.
Tillbaka bakom ratten och nu med en stor och bred parkering framför mig. Tom på bilar om man bortsåg från en volvo i ena hörnet (nope, hade inga planer på att köra in i den..)

Vad har ja då lärt mig under mina 45 minuter bakom ratten på brorsans 240?
- Man startar genom att hålla in kopplingen (pedalen längst till vänster^^) och vrida nyckel åt höger.
- Ska man bromsa i korsningar ska man hålla in kopplingen samtidigt som man trycker ner bromspedalen (pedalen i mitten^^).
- Man startar alltid bilen med ettans växel. Därefter kopplar man till tvåan, trean osv..
- När man stannar håller man ner kopplingen och bromsar, "nollställer" växeln, drar åt handbromsen och släpper pedalerna.
- Och självklart att sladda..hehe. Håll lätt på gasen och tryck full gas när du svänger kraftigt. Fast ja gasa lite för mycket enligt brorsan för vi sladda runt i 360 grader^^

Körde till och med på två små vägar (utan trafik såklart) och hamnade bland annat på en ny parkering där de va en riktig övningskörning för nån tjej med en massa koner utlagda och sånt skit. Och så kommer ja där och stör friden genom att hålla ner kopplingen och låta motorn spinna lagomt högt så att de hördes.. Haha va dom glodde!

Så. "Samma tid nästa söndag då?" fråga ja brorsan när han lämna av mig hemma. Han log, tror de är ett bra tecken..

Lägger även upp en bild på brorsans bil från i september när vi kört paintball och bilen fick fungera provdocka åt paintballgevären. Tittar man nära syns alla gröna färgprickar från skotten..


Kommentarer
Postat av: emma

HAHAHAHA! fasen vad du är på gasen nu du ;) haha. Du verkar ju ha lärt dig jäklans mycket där du ;) glöm bara int å lär dig å stänga av bilen, de glömde min mor visa mig ;) hehe. Btw, fan va bra du ha vart å uppdatera ;P

2008-01-20 @ 19:14:33
Postat av: Ellen

Jag trodde också att jag skulle vara en naturbegåvning... Men icke :P

2008-01-21 @ 14:19:41

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0