LUSSEBULLAR!

Idag har jag bakat lussebullar och har dokumenterat hela resan från små smulor till gyllenbruna bullar!

Recept (ca 30st lussebullar, 2 timmar 15 min):
50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
2 dl strösocker
2 kuvert saffran (1 g)
1 tsk salt
16 dl vetemjöl
1 ägg + 1 msk mjölk till pensling
Russin

1. Börja med att göra plats att baka på. Rent och fint ska det vara.


2. Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader.


3. Smula ner jästen i en rymlig bunke (jag hade ingen så tog en stor kastrull istället). Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jäst löst sig. Blanda sedan i resten av mjölkblandningen (ska få en brun-gul hemsk färg).


4. Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.



5. Tillsätt ca 12 dl mjöl, lite i taget, och arbeta degen smidigt. Tillsätt mer mjöl om det behövs.


6. Täck över degen med en duk och låt jäsa i 60 minuter.



7. Lyft upp degen på mjölat bakbord och knåda några minuter innan du delar degen i bitar och börjar forma den.

(En parantesbild då jag inte tog kort med mjöliga händer. T v å  paket saffran på totalt 1 gram kostade mig 70 kronor..!)

8. Låt sedan degbullarna jäsa i ytterligare 45 minuter till "dubbel" storlek (kanske inte dubbel, men större..). Tryck i russinen.


9. Värm ugnen till 225 grader.

10. Vispa ägget med matskeden mjölk och pensla bullarna.


11. Grädda mitt i ugnen ca 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.


Njut med ett kallt glas mjölk till!

Kommentarer

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0