Dilemma

Se ut som skurken Jaws ett år eller lev på soppa resten av livet.


Tror jag ska flytta till norska fjällen och bo i en stuga på nåt berg under ett års tid om jag måste gå runt sådär..

Anledning:
I tisdags var jag tillbaka på tandläkarhögskolan för att få besked om vad som är fel på min käke. Tydligen fick jag en inflammation där för tre år sedan och den har aldrig riktigt släppt utan istället utvecklat någon som heter artros. Det är en slags sjukdom som bryter ner leder, i mitt fall käkleden.

Dessutom har jag fått en diskförskjutning - disken som ligger mellan huvudskelettet och käkbenet har flyttats fram och ligger nu på fel ställe och tar i varje gång jag försöker öppna munnen (detta har jag fått se på mina röntgenbilder). Detta har lett till att det just nu är ben mot ben som gnids när jag gapar = inte bra = mitt käkben håller på att nötas ut och har fått skavanker som leder till alla knastrande ljud som låter.


Fina teckningar^^ Den gröna pluppen är där disken egentligen ska sitta, den röda är där min sitter - ivägen för käkbenet att röra sig.
Det hackiga är mina skavanker på käkbenet som egentligen ska vara runt o fint, inte kantigt och gropigt som mitt är..

För att förhindra att det går för långt fick jag tre alternativ.
1. Gör övningar med käken 4ggr om dagen och håll tummarna att det blir bättre.
2. Gör en tandreglering och köp därefter en skena att ha dygnet runt i 1 års tid.
3. Gör inget och du kommer till slut inte kunna öppna munnen alls.

Jag gråter.

Har fått sommarn på mig att bestämma vad jag ska göra. Önskar man kunde blunda och när man sedan öppnar ögonen har det bara vart en hemsk dröm..

Kommentarer

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0