Osynligt vaken!

Någon mer än jag som klickat in på aftonbladets och läst om mannen läkarna trodde låg i koma innan det efter 23 år motbevisades? Han var en vaken grönsak, kunde inte röra sig eller göra ljud ifrån sig men var medveten om allt som skedde runtom honom.

"Att säga att jag var frustrerad vore en stor underdrift."

Frustrerad? Jag kan inte ens tänka mig hur det måste ha känts, hur många har inte blivit tokig när syskon totalignorerat en eller härmat en non-stop? Då har det kanske pågått en timme eller två, inte 23 år..! Gah stackars människa!



Huvva!

Såg en film en gång som hette "Awake" med bl.a han Anakin Skywalker - Hayden Christensen. Han spelar en kille som hamnar i ett tillstånd som kallas "Anesthesia awareness" då han är vid medvetande under ett kirurgiskt ingrepp utan förmågan att röra sig eller prata.

Detta (enligt the one and only wikipedia) sker vid ca 0,1% av USA's operationer. En till synes liten siffra kanske, men säger jag istället att det årligen drabbar 20-40 000 olika människor är det en helt annan grej. USCH!

Kommentarer

Kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0